Det här med GI..

Det vanligaste jag hör när jag nämner eller pratar om att vi försöker äta enligt GI är kommentarer som "Men gud, det behöver väl inte du?!?", "Usch, vad ska det bli av dig då??" eller "Du behöver väl inte banta, inte du som är så smal?"..

Nej, sa jag att jag skulle banta? Jag är smal i mig själv och det gör att jag mer eller mindre kan äta det mesta utan att tänka mig för.. Det folk inte tänker på är att bara för att det inte syns på mig när jag äter fel så behöver inte det betyda att det inte känns. Vilken människa som helst kan intyga att det finns en skillnad i mättnad och mättnad. Mättnaden efter att ha krängt en stor pizza är inte en särskilt skön mättnadskänsla, även om pizzan var skitgod! Medan mättnaden som kommer efter en fräsch sallad är en mättnad som håller en jämn mättnadskänsla ganska länge.

Det är den känslan jag är ute efter! Jag skiter i om jag går upp i vikt, tvärtom så har jag inget emot att lägga på mig ett par kilo så kanske kläderna sitter lite bättre! Jag vill äta nyttigt/rätt för att ha en jämn mättnad över hela dagen, känna mig pigg och alert, ha en bra sömn samt sätta bra rutiner för Lova! Jag drar inte ner på någonting över huvudtaget och jag äter fortfarande godis, kakor och sådant.. Jag byter bara ut vissa delar av maten mot bättre alternativ. Faktum är att när jag äter GI så äter jag nog mer än jag gör annars. Jag äter fem gånger om dagen, ungefär såhär:

Frukost 6.00: Müsli med yoghurt
Frukost 9.00: Havregrynsgröt
Lunch 11.30: Lagad mat(gårdagens rester oftast:))
Mellanmål 15-16: Macka, knäckebröd, frukt el liknande
Middag 18: Lagad mat
(Ibland tar jag till och med en kvällsmacka vid 22, kan någon säga mig att jag äter för lite eller bantar??)

Likväl som överviktiga personer blir ledsna vid blickar/kommentarer om de äter en viss typ av mat så kan faktiskt jag också bli lite upprörd när någon säger till mig att jag äter för nyttigt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0